Personal | Het gevreesde rijexamen (+ upload schedule!).

In de zomervakantie van 2014 begon ik met rijlessen. En man, man… was me dat toch even een stressvol proces. In augustus had ik mijn eerste rijexamen maar helaas zakte ik. Op 25 september was het tijd voor poging twee…

… En die heb ik gehaald! Jahoe! Ik kan het nog steeds niet helemaal geloven. Ik hoor van veel vriend(inn)en dat ze dit zo even snel doen, maar voor mij was het toch wel lastig. Ik heb bijna een jaar lang gelest en dat had meerdere redenen.

Reden nummer één is dat ik toch echt wat meer ondersteuning nodig had achter het stuur. Ik was zeker niet iemand die mijn rijbewijs binnen twee maanden in de pocket had. Het duurde bij mij gewoon wat langer om comfortabel achter het stuur te zitten en te leren rijden, want ik ben een enorme stresskip die daarvoor ook zeker geen uitzondering kan maken op de weg. Ik heb ook geleerd dat dat oké is. Ik voelde me soms wel een beetje… nou ja, een beetje ‘dom’ als ik hoorde dat kennissen of vrienden het binnen een paar weken én ook nog eens in één keer haalden. Gelukkig heb ik geleerd dat er niets mis mee is om wat meer tijd te nemen. Ik ben nu in ieder geval 100% zeker van mezelf als ik straks de weg op ga. Want ja, dat is toch zeker wel belangrijk.

Reden nummer twee is dat ik het best kneuzig heb aangepakt, haha. Dat geef ik toe. Ik had mijn theorie-examen veel te laat aangevraagd en daar bovenop had ik de eerste poging ook nét niet gehaald. De tweede keer was hij gelukkig raak, maar toen zaten we al in februari. In maart had ik mijn tussentijdse toets, nog zo’n dingetje dat verplicht is. Ook daar ging het niet helemaal lekker. Ik kwam er al snel achter dat ik onder druk achter het stuur niet helemaal geweldig presteer. Ook al kon ik nergens op worden afgerekend en het was nog niet the real deal, stond het zweet me toch op m’n voorhoofd tijdens het rijden. Dit is iets wat ik altijd heb, hoor. Presenteren voor de klas, sollicitatiegesprekken en noem het maar op, ik zal er met trillende handjes en stotterende woordjes staan.

Nu moet ik wel zeggen dat mijn zelfvertrouwen enorm de grond ik werd geboord door mijn examinator na de tussentijdse toets. De tranen stonden me in de ogen, om eerlijk te zijn. Gelukkig had mijn rijleraar me voldoende gerust gesteld want hij zag wél dat ik hoor de zenuwen maar (in zijn woorden) 30% heb laten zien van wat ik kon. Ik laste even een pauze in om bij te komen en mijn schooljaar af te ronden zonder extra stress erbij, en daarna ging ik weer aan de slag. In augustus mocht ik op examen. Daar was ik zo blij om, want op een gegeven moment ken en kan je het wel. Dan begint het te voelen alsof je keer op keer op keer een boek leest wat je inmiddels al drie keer uit hebt gelezen. Toen ik het de eerste keer niet haalde baalde ik ook enorm. Het is een momentopname en het zal nooit perfect zijn, dat vertellen ze je aan het begin van elk examen, maar dat wilt niet zeggen dat ze foutjes door de vingers zien. Deze keer liet ik volgens de examinator 80% zien, haha. Maar die 20% kwam doordat ik onvoldoende ruimte rondom de wagen hield.

Ja… Oké. Ik wist me niet te redden bij een turbo-rotonde (die nutteloze dingen met meerdere rijstroken) en sneed iemand af doordat ik de verkeerde rijstrook neem. Fair. En dom, vind ik van mezelf. Maar goed, maar goed! Vorige week heb ik mijn tweede poging met vlag en wimpel behaald. Mijn examinator was een hele aardige en grappige man. Maar nondeju… Ik heb letterlijk “Wat?!” gezegd toen hij me feliciteerde, want hij begon als volgt:

“Dus, Kiki. Hoe vond je het gaan?”
– “Ik vond het wel goed gaan.”
“Mooi. Ik ook, maar… (insert foutjes hier).”

Je kan wel begrijpen dat ik het ergste al voelde aankomen. Waarna meneer droog er aan toevoegde “maar goed, die zie ik door de vingers, gefeliciteerd” en me de hand schudde. Ik was echt perplex. Maar ik ben er zo blij om! Aankomende week kan ik m’n rijbewijs ophalen bij het gemeentehuis en heb al afgesproken met een vriend van me om eens gezellig samen te gaan rijden. Ik ben nog steeds zó blij dat ik van die lessen af ben. Ook al had ik het nodig, een jaar is lang en op een gegeven moment ben je er gewoon klaar mee, dan wil je er vanaf zijn omdat je wéét dat je het kan. Dus hiep hiep hoera, ik kan nu de weg onveilig gaan maken, haha!

En dan nog iets leuks (voor mij, in ieder geval… haha!): ik wil echt wat serieuzer aan mijn blog werken. Ik vind het zo leuk om te doen en ik merk dat ik er genoeg tijd voor heb, dat is geen excuus. Motivatie is echter altijd een dingetje voor me geweest. Maar nu is school even lekker rustig en heb ik genoeg kansen om te schrijven, te fotograferen en lekker te spelen met makeup.

Omdat motivatie zo’n ding voor mij is, is het belangrijk om mezelf wat structuur te geven en daarom is een upload schedule zeer belangrijk voor me. Daarom heb ik besloten mijn blog als volgt te updaten: op dinsdag en donderdag komt er een artikel over beauty online (want dat is toch mijn main focus en grootste passie), om de week op zaterdag komt er een persoonlijk artikel of een artikel over lifestyle online.

Dit was een enorm lange en saaie post zonder foto’s en leuke visuele effecten maar ik wilde het allemaal even van me af schrijven. Fijn weekend allemaal!

Love,
Kiki.

4 gedachtes over “Personal | Het gevreesde rijexamen (+ upload schedule!).

  1. Wat ontzettend fijn van je rijexamen, gefeliciteerd! 😀 Wat een opluchting moet dat zijn. Al heb jij het wel vrij snel gehaald hoor, volgens mij heeft mijn moeder er een stuk of 10 keer over gedaan. En leuk dat je vaker gaat bloggen! 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Gefeliciteerd met je rijbewijs! Ik heb er ook bijna een jaar over gedaan, 3 keer gezakt voor mijn theorie en mijn instructrice is wel 6 keer op vakantie geweest waardoor ik soms een maand gewoon niet kon lessen. Heel vervelend, maar hey; we hebben nu wel ons rijbewijs!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

